vrijdag 27 februari 2015

Börgbloumke (1)


Verzin een naam voor ons vakantiehuis! Dat stond in het blad van Het Groninger Landschap, Golden Raand, lente 2014. Toen wij Groningen eenmaal ontdekt hadden werd ik gelijk lid van Het Gronings Landschap, ook omdat je dan het schitterende boek Golden Raand cadeau kreeg.
Het ging om het vakantiehuis naast de Coendersborch in Nuis. Een huis naast een borg met prachtig wandelgebied in het westen van Groningen.

Borgen zijn voormalige steenhuizen, Groningse burchten eigenlijk. Er waren er vele in het verleden, nu zijn er nog enkele over. Het zijn prachtige gebouwen om te bezoeken.

Toen ik de prijsvraag las dacht ik aan Börgbloumke, het Groningse woord voor stinzenplant. Dat woord hoorde ik voor het eerst in Domies Toen in Pieterburen en ik dacht gelijk: dat moet het worden! Een vakantiehuis bij een borg in een natuurlijke omgeving.

Citaat van de website van Domies Toen:
De term stinzenplanten is afgeleid van het Friese woord 'stins', dat in de middeleeuwen gebruikt werd om een versterkte stenen (adellijke) woning aan te duiden. De Groningse naam voor een steenhuis is 'borg' en men noemt stinzenplanten in Groningen dan ook wel "Börgbloumkes". Stinzenplanten treffen we alleen aan op terreinen die behoord hebben tot stinzen, borgen, kastelen, buitenplaatsen, oude boerderijen en in pastorietuinen. Buiten deze terreinen komen de stinzenplanten in die omgeving in het wild niet voor.

Vermoedelijk werden stinzenplanten als sierplanten geïntroduceerd. Ze hebben door de jaren heen stand gehouden en zijn uiteindelijk verwilderd. Heel bekende stinzenplanten zijn het sneeuwklokje (Galanthus nivalis) en de boeren- en bonte krokus (Crocus tommasinianus en Crocus vernus). De tuin staat bekend om haar collectie vroegbloeiende stinzenplanten. Domies Toen bevat vrijwel de gehele collectie, waaronder een aantal zeer zeldzame soorten, zoals het Haarlems klokkenspel (Saxifraga granulata 'Plena'). Als logo heeft Domies Toen de kievitsbloem (Fritillaria melegris).


En ik won met mijn inzending, hoe leuk is dat!
Al jaren bezig me te verdiepen in Groningse taal, cultuur, muziek, literatuur, poëzie noem maar op en uiteraard in de Groningers zelf. In de 10 jaar dat we daar nu komen hebben we zulke geweldige mensen ontmoet, echte Groningers èn import … ik kan bijna niet wachten tot we gaan ‘emigreren’.

Ik won dus een lang weekend in dat mooie huis dat eerst Kimm heette en nu Börgbloumke, maar … oei … de plaatselijke bevolking pikte dat niet. Börgbloumke schijnt Oostgronings te zijn en dit huis ligt in het Westerkwartier, dus dat roept weerstand op.
Zo'n kleine provincie en zoveel verschillen in de streektaal en in hoe men naar elkaar kijkt. Dat was wel een dompertje, ik schrok ook wel van de onaardige reacties op deze site
Het moest bloemke worden, want zo wordt het uitgesproken daar. In mijn beleving klinkt bloemke minder Gronings, eerder Vlaams … maar als men dat vindt, wie ben ik om daar wat van te vinden ... het maakt me niet echt uit.

Ik mag hier een lang weekend verblijven en dat is het allerleukste cadeau wat je aan een aan Groningen verslaafde kunt geven. Omdat er voor wel 10 personen slaapplaatsen zijn besluit ik mijn cadeau tot dit weekend in maart te bewaren en dan onze 30ste trouwdag daar te vieren. Ik ga proberen zoveel mogelijk mensen mee te laten genieten van mijn prijsje.

Dit weekend was het zover. Het was wel even een organisatie. De eerste dag wilde ik een vegan potluck organiseren, maar ik was daar veel te laat mee begonnen. De een na de andere Groninger vegan was al bezet die avond, of zegde alsnog af. Er was ook nog miscommunicatie omdat ik data had verwisseld. Uiteindelijk kwamen vandaag maar twee gasten (Ester en Liesbeth), het was desondanks een superleuke avond, met z'n viertjes en met geweldig lekker eten!



We zijn gisteren per trein al naar Groningen gekomen en blijven een nachtje in BudGett, we eten bij de Weeva en zijn verheugd dat we daar John en Stijn ontmoeten.

boodschappenlijst schrijven
De volgende ochtend huren we een autootje bij Stuur … en gaan boodschappen doen. Ik heb een redelijk goed boodschappenlijstje gemaakt om de komende drie dagen te overbruggen, maar van sommige dingen kocht ik teveel en van andere te weinig en sommige dingen vergat ik helemaal … zoals toiletpapier, maar het is allemaal goed gekomen.

De volgende dag willen we de auto terugbrengen, omdat hij er anders maar staat, zonde van het geld… maar hoe kom je terug? In het weekend is het openbaar vervoer lastig, zo niet onmogelijk. Onze loge regelt een vriend, die Mijn Architect bij Stuur opwacht en hem weer terugbrengt naar Nuis, drie borden soep eet en weer vertrekt. Zo makkelijk gaat dat in Groningen, goed geregeld!

In de middag komt de tweede lichting gasten, onze zussen/broers met schoonzussen/zwagers. Daarover morgen meer.






2 opmerkingen:

  1. Ik zou me maar niet teveel van die lelijke opmerkingen aantrekken. De mensen kennen je helemaal niet. Bovendien heb jij de beslissing ook niet genomen.

    BeantwoordenVerwijderen